Obsah
3. | Vyvození tří důležitých aspektů učitelské práce |
Úryvek
"Chtěla bych se nejdříve zamyslet nad osobou učitele… Kdo to je učitel? V dnešní době je to spíš krotitel divé zvěře, než člověk vážený, vysoce postavený a hodný obdivu a úcty, jako tomu bylo v dřívějších dobách, kdy do školy chodili naši dědečkové a babičky.
Říká se, že kdo neumí, učí… S tímto rčením jsem nesouhlasila do doby, kdy jsem měla možnost takového „učitele“ poznat na vlastní oči. Jan Amos Komenský by se v hrobě musel otáčet. S několika kolegyněmi z kruhu jsem se účastnila exkurze na jedné nejmenované škole.
Byl tam pan učitel s letitou praxí, jak nám ostatně několikrát zdůraznil. Po pravdě řečeno, mne styl výuky pana učitele hodně překvapil. Bohužel nemile. Už to, že mluvil o problémech dětí před nimi samotnými, mě zarazilo. Říkala jsem si v duchu, kam se vytratil pedagogický takt a diskrétnost. Za celou tu dobu, kterou jsem tam strávila nebylo nic pozitivního, co by mne zaujalo a z čeho bych mohla čerpat pro svou budoucí praxi.
Učitel působil roztěkaně, netrpělivě….
Látce, kterou učitel vysvětlovat jsem v některých okamžicích neporozuměla ani já. Jednak to bylo zapříčiněno špatnou artikulací a výslovností učitele a jednak i způsobem, kterým se probíranou látku snažil vysvětlit.
V Chemii vykládal látku tím způsobem, že četl v učebnici text, který si žáci měli podtrhat a následně jej přepsat do sešitů. K tomuto textu si za „odměnu“ mohli dokreslit obrázek.
V matematice probírali procenta. Ty se začali učit již minulou hodinu. Učitel tedy bez toho, aniž by zopakoval alespoň to základní a tedy plynule navázal, pokračoval ve výkladu dál. Myslím, že na začátek by bylo vhodné žákům připomenout co je celek (100%), polovina (50%), čtvrtina (25%), tři čtvrtiny (75%). Toto pak spojit třeba s hrou, a ne jen s monotónním výkladem. Kdyby například vzal několik kostek a některého z žáků pobídl k tomu, aby z daného počtu kostek odebral 25%…apod. Děti by tato forma výuky určitě zaujala a hlavně by vyvinuli nějakou aktivitu a učivo si snáze zapamatovali.
Dále co se mi na přístupu učitele nelíbilo, bylo neuznání snahy žáků a to, že je neumí chválit, což vedlo k celkové demotivaci a pasivnímu přístupu žáků k výuce. Uvedu jeden příklad za všechny: Žáci měli za úkol vypočítat příklad, jehož zdání bylo napsáno na tabuli a dokola opakováno učitelem. Po několika nesprávných odpovědích a delším mlčení se jeden žák odhodlal a řekl správný výsledek. Učitel spráskl ruce a hlasitě řekl: „No to to trvalo!“ Bez dalšího komentáře se otočil k tabuli a napsal další příklad. Žádná pochvala, žádná motivace k dalšímu snažení žáků a lepším výsledkům, prostě nic…
Na výuce jsem celkově postrádala motivaci, názornost, fantazii, trpělivost, ochotu přistoupit na nápady žáků, prostor pro kreativitu žáků,…"
Vlastnosti
Číslo práce: | 26496 |
---|
Autor: | Aquakee - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 2 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ne |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2009 |
Počet stažení: | 219 |
Velikost souboru: | 11 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x516fbf9ed5f70.zip (11 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.