Obsah
1. | Předmět a cíle psychologie, psychologie a praxe
|
2. | Psychologické disciplíny
|
4. | Základní znaky psychických jevů
|
5.1. | Názory primitivních národů na psychiku člověka
|
5.2. | První představy o duši
|
5.3. | Pojetí psychiky před vznikem filozofie
|
5.9. | Konec 18. a začátek 19. století
|
5.10. | Předpoklady vzniku vědecké psychologie
|
5.11. | Vznik a zakladatelé vědecké psychologie
|
5.14. | Fenomenologická psychologie
|
5.15. | Humanistická psychologie
|
5.17. | Gestalt psychologie
|
5.18. | Dynamická nebo topologická psychologie
|
5.19. | Kognitivní psychologie
|
5.20. | Hlubinná psychologie
|
5.22. | Individuální psychologie
|
5.23. | Analytická psychologie
|
5.25. | Transpersonální psychologie
|
5.26. | Česká a slovenská psychologie
|
6.5. | Analýza produktů činnosti
|
7.4. | Senzorické procesy (čití)
|
7.5. | Imaginativní procesy (představivost a fantazie)
|
7.6. | Myšlení a řeč, řešení problémů
|
7.10. | Volní procesy (vůle)
|
10. | Konflikty a konfliktní situace |
Úryvek
"Psychologie - věda o člověku
Původ slova : psýché (duše) , logos (věda) je v antickém Řecku (= věda o duši)
Historie:
- V antickém Řecku byl ideálem soulad tělesných a duševních sil = kalokagathie, dokonalý člověk měl mít krásnou vytrénovanou postavu a vzdělanou a duchaplnou duši.
- Ve středověku řešili otázky vztahu duše a těla tzv. spor duše s tělem, panoval názor, že duše je něco víc než tělo, které ji jen svádí ke hříchu.
- Lékaři, přírodovědci, a filozofové si ale všimli, že psychické jevy nejsou projevem nehmotné duše, ale funkcí mozku. Tento názor se stal základem pro vědecký výzkum v psychologii, která se vyčlenila z filozofie a stala se samostatným vědním oborem v 2. polovině 19. století.
Psychologie je tedy věda o člověku, jejímž předmětem je prožívání a chování jedince.
Úzce souvisí s přírodními (antropologie, biologie) i se společenskými (filozofie, etnografie, sociologie) vědami.
Prožívání je vnitřní život člověka, který není přímo přístupný jiným lidem.
Jsou to všechny vnitřní, subjektivní psychické procesy a stavy (př. vjemy, představy, emoce, rozhodování, vybavování z paměti).
Obsah svého prožívání nedokáže člověk zcela sdělit ani řečí.
Člověk si je uvědomuje jen do určité míry, rozlišujeme tedy : vědomé a nevědomé prožívání
Navenek se prožívání projevuje v chování člověka. Je to aktivita, kterou může pozorovat druhá osoba nebo ji mohou zaznamenat laboratorní přístroje.
Mezi projevy chování patří :
Jednání – všechna uvědoměle vykonávaná činnost
Vnější výraz – změny tváře, gestikulace, vegetativní změny (pocení, červenání, blednutí)
Řeč – verbální chování, co a jak člověk říká
Rozlišujeme tyto formy chování :
Expresivní – vyjadřuje skutečné smýšlení a pocity (bezprostřední výraz prožívání)
Adaptivní – účelně se přizpůsobující dané situaci (předstírání, zastírání, stylizace)
Studium lidského prožívání a chování je východiskem k poznání osobnosti člověka. K poznání celé osobnosti člověka je potřeba zkoumat tyto procesy v dalších souvislostech.
CÍLE PSYCHOLOGIE:
1.) Popsat projevy lidského chování a prožívání
2.) Vysvětlit lidské chování a prožívání
3.) Předvídat lidské chování a prožívání
4.) Využívat získaných znalostí ke zvyšování spokojenosti a zdraví
(psychologové se musí stále učit, získávat nové poznatky, nové definice….)
PSYCHOLOGIE A PRAXE
Může v praxi pomáhat všude kam a kde potřebujeme
1.)Poznávat lidi ( psychologická diagnostika )
2.) Vysvětlovat chování a prožívání lidí ( interpsychologie )
3.) Předvídat podobný vývoj lidí ( predikce)
4.) Působit na lidi (psych. Intervence, výchova, předvýchova, poradenské a psychoterapeutické působení, vedení lidí při práci )
5.) Uspořádat podmínky ve kterých lidé žijí, učí se, pracují ( návrhy na úpravu škol.sídlišt…)
Psychologické disciplíny
Třídění psychologických disciplín:
- podle jejich obecnosti
- podle vztahu k určitým odvětvím
- podle použitelnosti výzkumu
1.) základní psychologické disciplíny – obecné, teoretické zákonitosti a jevy, základní systém poznatků,
a) obecná psychologie – celkový obraz o člověku, základní teoretické otázky (dynamika citového života, poznávací procesy…)
b) psychologie osobnosti – struktura a vývoj osobnosti, podobnosti a odlišnosti mezi lidmi
c) vývojová psychologie – vývoj člověka
d) sociální psychologie – zákonitosti a mechanismy začleňování člověka do lidské společnosti
e) psychopatologie – pojetí psychických poruch, zkoumání příčiny vzniku, hledá léčebné metody
f) dějiny psychologie – zkoumá vývoj psychologického myšlení od nejstarších dob"
Poznámka
Vysoká
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 27535 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 36 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2012 |
Počet stažení: | 254 |
Velikost souboru: | 64 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x51ffc6574ed43.zip (64 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.