Obsah
1.1. | Vymezení vývojové psychologie
|
1.2. | Základní cíle vývojové psychologie
|
1.3. | Historie vývojové psychologie
|
1.5. | Metody vývojové psychologie
|
2.1. | Vymezení vývoje, vývojové změny
|
2.2. | Příčiny, zákonitosti, mechanismy vývoje
|
2.3. | Nejznámější vývojové koncepce
|
2.6. | Novorozenecké období
|
Úryvek
"1) Vývojová psychologie
- Zabývá se psychickým vývojem lidského jedince od jeho početí až po smrt.
Je to Mladá vědní oblast(konec 19.stol.). Nejvíce zpracován úsek dětství(školní věk- pedagogické zásahy). Později období předškolního věku a adolescence a v posledních desetiletích se zájem obrací na prenatální období, dospělost(zejména v USA) a stáří( gerontopsychologie).
Celoživotní vývoj: německá psycholožka Ch. Bühlerová "Lidský životní běh jako psychologický problém". Psychologie životního běhu, u nás "biodromální psychologie".
Vymezení vývojové psychologie:
- zkoumá zákonitosti duševního vývoje člověka (změny chování a prožívání jedince
-shromažďuje, popisuje a třídí poznatky o životě člověka od počátku do konce( od početí do smrti)
- vysvětluje příčiny, podmínky a mechanismy vývojových změn
-proces vznikání, proměn a zanikání= geneze(vznik)
Dle časového měřítka rozlišujeme 4 předmětné okruhy( bude v testu)
1.)Fylogeneze (rod, národ, kmen)
-pozorování a srovnávání chování různých druhů živočichů na rozdílném stupni vývoje(evoluční řady)
2.)Antropogeneze
- vývoj psychiky lidí v historických etapách a různých civilizačních okruzích
3.) Ontogeneze(ontoz=ten, který je, existuje)
- nejširší pojetí vývoje člověka od jeho početí do smrti.)
4.)Aktuální geneze
- vývoj psychických procesů(vnímání myšlení) v aktuálním časovém období
Základní cíle vývojové psychologie
• Popsat vývojové změny charakteristické pro dané vývojové stupně( vždy půjde jen o určitý výběr).
• Z daných poznatků odvodit obecné zákonitosti týkající se vývoje člověka. Problém je v jedinečnosti každého jedince- nelze příliš zobecňovat.
• Konečným cílem je vytvoření co možná jednotné teorie, z niž by bylo možné odvodit co nejvíce faktů
HISTORIE VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE
- vznik v 2. pol. 19. stol. – byla omezená na pozorování malých dětí od jejich narození po několik málo prvních let.
- První projevy naivně realistického vysvětlování tělesného a duševního vývoje lze nalézt ve starověkých filozofických systémech
- V předvědeckém stádiu se významní myslitelé, vychovatelé i rodiče opírali při charakteristice zvláštností duševního vývoje o svá pozorování a pedagogické zkušenosti.
- Soustavnější práce až na počátku minulého stolení, stále však byly omezeny na obdobní dětství (Stern, Čáda) Teprve později soustředěna i na dospívání (Hall)
- Období před narozením bylo vývojovými psychology objeveno teprve nedávno. Dlouho se mělo za to, že duševní život před narozením neexistuje a podpora pro toto tvrzení byla hledána i ve vývoji CNS."
Poznámka
Vysoká
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 27545 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 16 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2012 |
Počet stažení: | 69 |
Velikost souboru: | 34 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x5200f9151fefd.zip (34 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.