Obsah
2. | Definice veřejné ekonomiky
|
4. | Poslání veřejné ekonomiky
|
6. | Efektivnost, hospodárnost
|
9. | Oblasti zásahů státu a regulace
|
10. | Selhání trhu v podmínkách dokonalé konkurence
|
11. | Funkce státu v ekonomice
|
12. | Příčiny vládních selhání
|
13. | Vymezení a charakteristika sociálního státu
|
14. | Obecné funkce zabezpečované státem
|
15. | Specifické funkce státu
|
16. | Zaměření státních zásahů
|
17. | Teorie veřejné nabídky
|
18. | Aktéři procesu veřejné volby
|
19. | Přímá a nepřímá demokracie
|
21. | Veřejný sektor a jeho struktura
|
22. | Členění veřejného sektoru
|
25. | Přehled organizací působících v ČR
|
26. | Organizační složky (OS)
|
27. | Příspěvkové organizace (PO)
|
30. | Smysl veřejných financí a cíl
|
31. | Veřejné rozpočty a fondy centrální a územní úrovně
|
32. | Veřejné příjmy a veřejné výdaje
|
33. | Faktory ovlivňují růst veřejných výdajů
|
37. | Mimorozpočtové fondy v ČR
|
41. | Rozvoj informační společnosti
|
42. | Hlavní přínosy informačního systému
|
43. | Úskalí informačního systému
|
44. | Státní informační a komunikační politika
|
45. | Financování informační politiky ČR
|
46. | Legislativní rámec v oblasti informační politiky v ČR
|
47. | Instituce informační politiky v ČR
|
48. | Odpovědnost ministerstva informatiky
|
49. | Typologie nových vládních „e-služeb“
|
50. | Veřejné služby pro občany
|
51. | Veřejné služby pro podnikatelské subjekty
|
52. | 3 základní pohledy na veřejnou správu
|
53. | Církve, politické strany
|
54. | Věcná problematika VS
|
57. | Institucionální uspořádání VS
|
58. | Působnost institucí VS
|
59. | Obsazování a uvolňování funkčních míst
|
62. | Pojetí funkčních míst
|
Úryvek
"Veřejná ekonomika
- je velmi široký pojem, související s úlohou státu v ekonomice. Uplatňovat tento pojem, zabývat se jeho vymezením a zkoumáním funkcí veřejné ekonomiky, problematikou její efektivnosti má smysl pouze v tržní ekonomice.
- veřejná ekonomika analyzuje výsledky hospodaření. Posuzování efektivnosti vynaložených nákladů je založeno, na rozdíl od soukromé ekonomiky, na přímém vyjádření získaného efektu.
- veřejné náklady jsou finančně kvantifikovatelné (v Kč vyjádřené náklady na mzdy, investice)
- ziskový efekt není finančně (peněžitě) kvantifikovatelný, protože veřejný efekt je vázán na uspokojení určité společenské potřeby. Praktické otázky veřejné ekonomiky jsou pak předmětem zájmu jednotlivých dílčích ekonomik.
- hovoříme o:
- ekonomice obrany, veřejné správy, justice, bezpečnosti, sociálního zabezpečení, organizací veřejného sektoru atp., kde dochází k produkci převážně veřejných statků a služeb
- dále se veřejná ekonomika zabývá i těmi částmi (segmenty, odvětvími) národního hospodářství, kde dochází ke snížení soukromého a veřejného a kde část tohoto segmentu či odvětví produkuje statky soukromé a část statky a služby veřejného charakteru.
- jde např. o ekonomiku školství, zdravotnictví, kultury, bydlení, technické infrastruktury, dopravy, životního prostředí, vědy a výzkumu, zemědělství, přírodních zdrojů apod.
Definice veřejné ekonomiky
- veřejnou ekonomiku můžeme definovat např. z hlediska mikro a makro struktury jejích subjektů, použitých nástrojů a participujících institucí. Rozlišujeme 4 hlavní části veřejné ekonomiky jako systém založený na provázanosti:
- veřejných financí - zejména alokace a redistribuce veřejných výdajů a veřejných příjmů
- veřejných informací - potřebných k určitému řízení, koordinaci, rozhodování
- veřejné kontrole
- veřejné správy - jako koordinátora, objednatele respektive producenta veřejných statků a veřejných služeb
- veřejného a občanského sektoru (a jejich organizací) s ostatními sektory národního hospodářství, tj. firmami a domácnostmi
Existence veřejné ekonomiky je zdůvodňována tržním selháním:
- dochází k problémům v neefektivní alokaci zdrojů jak u výrobců, tak u spotřebitelů
- to vede k problémům se spravedlivým rozdělováním důchodů a majetku a k nestabilitě hospodářství
- jsou nutné státní zásahy, které vedou ke zmírňování těchto problémů či k jejich řešení a dávají podnět pro vznik veřejného sektoru
Jako příčiny tržního selhání, jejichž důsledkem je existence veřejné ekonomiky můžeme označit těchto 8 jevů:
- nedokonalou konkurenci zboží a výrobních faktorů (tzn. kapitál, půda, práce), tendenci k monopolizaci trhu
- vznik monopolu, existenci přirozeného monopolu
- existenci tzn. veřejných statků, čistých a smíšených. Některé statky totiž nemohou být pro obyvatelstvo zajišťovány soukromým sektorem v požadované kvalitě a kvantitě v důsledku tzv. tržního selhání
- vznik externalit, tzn. přenášení užitku (pozitivní externality) nebo škody, jejichž odstranění si vyžaduje náklady (negativní externality), na jiné subjekty mimo trh
- nedostatek informací, podle nichž by se výrobci a spotřebitelé rozhodovali při alokaci svých zdrojů a dosáhli efektivní alokace
- nutnost hrát ohled na kvalitu životního prostředí, kvalitu lidského potenciálu, etiku
- potřebu zmírnit nerovnosti mezi subjekty, ke kterým přirozeně vede trh polarizací bohatství a chudoby
- nedostatečné využívání zdrojů a lidského potenciálu. Potřeba zabezpečit stabilní hospodářský růst, stabilitu zaměstnanosti, zmírnit inflaci
Posláním veřejné ekonomiky je proto zejména:
- předcházet důsledkům selhání trhu a řešit důsledky selhání trhu v ekonomickém růstu a sociálním rozvoji"
Poznámka
Důležité informace jsou tučně značeny.
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 27804 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 27 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2012 |
Počet stažení: | 66 |
Velikost souboru: | 35 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x522c8aa81bb1c.zip (35 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.