Obsah
2. | Významná data české státnosti
|
4. | Demokracie, volby, legislativa
|
Úryvek
"SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
ORGÁNY STÁTNÍ SPRÁVY A SAMOSPRÁVY
- státu nestačí pouze nejvyšší mocenské orgány, potřebuje propracovanou organizaci veřejné správy na celém území
- veřejná správa se člení na 2 části:
a) státní správa: státní správní orgány
b) samospráva: nestátní orgány s jistou autonomií a právní subjektivitou (obce a vyšší územní celky, např. země, regiony, kraje)
Orgány státní správy
- ústřední: vykonávají správu na celém území státu, jednotlivá ministerstva, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Český statistický úřad, Národní bezpečnostní úřad
- územní: spravují záležitosti územního celku (úřady práce, školské úřady)
Orgány samosprávy
- umožňují občanům aktivně participovat na rozhodování o záležitostech, zvyšují míru občanské odpovědnosti, důležitá součást zastupitelské demokracie
ČR se člení na:
a) obce – základní územní samosprávní celky
b) kraje – vyšší územní samosprávní celky
OBEC JAKO ZÁKLADNÍ JEDNOTKA SAMOSPRÁVY STÁTU
OBEC: územní společenství občanů, které má právo na samosprávu. Má postavení právnické osoby s vlastním majetkem. Je základní jednotkou veřejné správy v ČR.
Území obce zahrnuje:
a) vnitřní část s obytnou a průmyslovou zástavbou
b) vnější část tvořenou poli, loukami, lesy, cestami, rybníky, apod.
Podle velikosti se rozlišují obce a města. 23 největších tzv. statutárních měst v ČR má zvláštní organizaci – jejich území se může členit na městské obvody nebo části s vlastní samosprávou. Vyčleněno je také hlavní město Praha.
Občanem obce je český státní občan, který je v ní hlášen k trvalému pobytu. Občan může volit a být zvolen, hlasovat v místním referendu, navštěvovat schůze zastupitelstva a vyjadřovat se zde k projednávaným otázkám. Může orgánům obce podávat návrhy, připomínky a podněty, má právo také požadovat projednání určité záležitosti. Je povinen řídit se právními předpisy vydanými obcí, např. platit poplatky, dodržovat veřejný pořádek a noční klid.
Samostatná působnost: samostatná správa obecních záležitostí, vedení obce pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů, využívá k tomu vlastní majetek, hospodaří podle vlastního rozpočtu
Přenesená působnost: výkon státní správy, která byla obci svěřena zákonem, orgány obce jsou pověřeny, aby rozhodovaly o právech a povinnostech občanů a právnických osob podle zákonů o stavebním řádu, správních poplatcích či přestupcích a jejich trestání
Funkci okresních úřadů po roce 2002 převzaly zčásti krajské úřady, zčásti pověřené obecní úřady"
Poznámka
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 27971 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | SŠ |
Počet stran:* | 10 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2013 |
Počet stažení: | 123 |
Velikost souboru: | 27 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x525308324e1ee.zip (27 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.