Obsah
1.3. | Vztah k ostatním disciplínám
|
3.2. | Výsledky procesu učení (vědomosti, dovednosti, návyky)
|
3.5. | Zákony učení (motivace, důsledku, transferu, opakování)
|
3.6. | Teorie učení (asocianistická, Ebbinghaus, učení podmiňováním, tvarová psychologie, kognitivní)
|
4.1. | Učení v širším smyslu
|
4.2. | Druhy učení v užším smyslu (senzomotorické, verbální, pojmové, paměťové, řešením problémů, sociální)
|
5. | Individualita učícího se |
Úryvek
"• výzkumné
o Liší se v tom, že jejich smyslem je něco zkoumat
o Mají za úkol v pedagogicko-psychologickém pojetí zjistit nějakou zákonitost, potvrdil nebo vyvrátit hypotézu
o Nejsou zaměřeny na konkrétního žáka nebo skupinu
o badatelé a výzkumníci
- Gaussova křivka
o Malá část učitelů je nadprůměrem a podprůměrem
o 5% učitelů je těch, kteří jsou pro to nadáni
o 5% učitelů by tu práci neměli dělat, ptž ji dělají špatně
Lajdák (každou práci bude dělat špatně)
Špatná volba (učitelská profese má svá specifika, jsou jedinci, kteří si profesi vybrali špatně, nehodí se na ni)
o Zbytek těch 90% - vzdělání by mu mělo být nápomocno
Schopnost propojit teorie s praxí
Problém – přehnaná očekávání, nutná jsou realistická očekávání
- Rozčílený učitel, který ztrácí kontrolu, je prohra učitele a výhra žáků
Psychologie učení
- Učení je autoregulační proces, v němž se formuje činnost člověka, jeho vědomí i jeho psychické vlastnosti
- Učení = existují desítky definic, neexistuje absolutní shoda
o WOODWORTH, SCHLOSSBERG:
více než úmyslné učení nazpaměť a nácvik
změna, která se vyskytuje v organismu během jiných aktivit
pozdější aktivita je odlišná v důsledku aktivity předcházející
vytváří relativně trvalé následné účinky (změny)
o B. F. SKINNER:
vytváření nového způsobu chování
- Učení v širším pojetí
o Učení je změna, ke které dochází v prožívání a chování jedince na základě předchozí zkušenosti. (definice podle Morgana)
o Je to naučené chování
o Je vlastní i subhumánním živočichům, nejenom člověku
o Na základě zkušenosti se naučíme množství znalostí, dovedností
o Některé změny v našem prožívání a chování nejsou vyvolány zkušeností, ale anatomicko-fyziologickými změnami, ke kterým dochází v organismu
- Učení v užším pojetí
o Je vlastní pouze člověku
o Záměrné a cílevědomé osvojování si soustav vědomostí, dovedností a návyků, názorů, postojů, formování vlastností
o Toto učení se přirozeně odehrává ve škole, ale nejenom tam (i v rodině)
o Je převažující činností od nástupu školy do ukončení přípravy na profesi
- učení je změna v chování, ke které dochází na základě předchozí zkušenosti (učení v širším slova smyslu)
- proces, který je vlastní pouze člověku, je cílený a záměrný – chceme si něco osvojit
o hlavní socializační proces
o def. učení v užším slova smyslu
- výsledky procesu učení
o mají podobu vědomostí, dovedností, návyků, postojů atd.
o ve škole si osvojujeme soustavy vědomostí a dovedností (v nějakém systému, řádu)
o Obecně:
zkušenost
o V užším slova smyslu:
vědomosti
• učením osvojené soustavy informací – pojmů, faktů, pouček, zákonů a pravidel
• jejich osvojování vědomostí souvisí poznávacími procesy, motivací i s vlastnostmi osobnosti
• nepředstavuje pasivní zafixování informací, ale aktivní individuálně typické zpracování informací
• Znaky vědomostí:
o kvalita: uspořádanost, přesnost, podrobnost
o trvalost zapamatování
o použitelnost
o motivačně emoční náboj
• Stadia osvojování vědomostí:
o znovupoznání
o vybavování
o (ne)přesná reprodukce
• Úrovně osvojování vědomostí
o kvantitativní = rozšiřování pojmů a představ, informací apod.
o kvalitativní = prohlubování a zdokonalování naučených informací (od méně podstatného k podstatnějšímu, vytváření systémů pojmů, proces generalizace a diferenciace informací apod.)
• Efektivita osvojování vědomostí závisí na:
o povaze a rozsahu osvojované látky (smysluplný, smysluprostý materiál)
o způsobu učení (vcelku, po částech, kombinace obou, mechanicky, logicky, kombinace obou)
o časový rozvrh procesu učení
o metodách vyučování – propojení vnímání a představ s myšlením a řečí a s praktickou činností
• Opakování
o frekvence - overlearning, nadbytečné učení je účelné,
o časové rozvržení – soustředěné a rozdělené. Efektivnější je opakování rozdělené, tj. s přestávkami,
o metoda opakování – čtení – nejméně vhodné, samostatná reprodukce, diskuse, přehledy, praktická činnost
dovednosti
• učením získané pohotovosti k metodicky správnému, rychlému a úspornému vykonávání určité činnosti
• složité uvědomělé činnosti prováděné na základě vědomostí
• Druhy dovedností:
o senzomotorické
o intelektuální
o sociální a afektivní
• Znaky dovedností:
o kvalita výsledků činnosti
o rychlost výkonu
o snížení únavy
o zlepšení metody vykonávání činnosti
o stupeň osvojení dovedností – dokonalost, mistrovství
o šíře uplatnění – kolik variant příslušné činnosti si člověk osvojil
• Vztah dovednost x schopnost:
o Dovednost i schopnost jsou nezbytné předpoklady pro efektivní vykonávání činností, ale schopnost je předpokladem obecnějším, prvotním. Dovednost je předpokladem speciálním a osvojuje se rychleji než schopnost.
• Podmínky osvojování dovedností:
o uvědomělé cvičení,
o znalost výsledků – zpětná vazba,
o součinnost vnímání, slovního myšlení a praktické činnosti,
o cvičení vcelku a po částech,
o vliv transferu a interference – vliv kladného a záporného působení jedněch dovedností na druhé.
návyky
• zautomatizované úkony vykonávané s minimální účastí vědomí
• motivační složka
• Druhy návyků:
o pozitivní (hygienické, společenské)
o neškodné (pohvizdování, slovní vycpávky)
o negativní – škodlivé (hráčský návyk, kouření, drogy)
postoje
změny psychických procesů a stavů nebo psychických vlastností
- socializace
o vrůstání jedince do společnosti (osvojuje si sociální dovednosti a kompetence) – komunikovat, pravidla a normy spol., atd.
celoživotní"
Poznámka
Práce obsahuje naskenované výpisky ze sešitu, které zabírají cca 3 stránky dokumentu.
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 28088 |
---|
Autor: | Andrea Koželská - vlocka5555 na seznam.cz |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 29 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ano |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2013 |
Počet stažení: | 85 |
Velikost souboru: | 3542 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x52a7308a36463.zip (3542 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.