Obsah
7. | Posuny poptávkové a nabídkové křivky
|
Úryvek
"Ekonomické systémy
- tradiční ekonomika
o charakteristická pro málo rozvinuté země (obyvatelé se obvykle živí zemědělstvím a rybolome)
o nízká produkce – pouze pro vlastní obživu
o otázka je řešena na základě tradice
- příkazová (centrálně plánovaná)
o charakteristická pro socialistické země
o vypracovány směry a tempa rozvoje NH podle pokynů politického vedení
o centrálně se stanovují ceny, podniky jsou ve státním a družstevním vlasnictvím
o statky nižší tehnické úrovně, horší jakosti (-nižší cena) -> prohlubování nepříznivého stavu a následná zaostalost států
- ttržní ekonomika
TRŽNÍ EKONOMIKA
- není určováno, jaké výrobky a služby a jakým způsobem se mají vytvářet, komu a za jaké ceny je prodávat – rozhodní na kupujících a prodávajících
- stát vytváří právní rámec pro podnikání a různá opatření
- lidé vlastní majetek a užívají ho k podnikání s cílem zisku
- výrobci vytvářejí zboží, které zákazníci požadují a prodávají je za ceny, které jsou zákazníci ochotni zaplatit
- snaha dosáhnout zisku vede výrobce ke konkurenci
- předpoklady pro existenci tržní ekonomiky:
o soukromé vlastnictví prostředků určených k podnikání
o volný pohyb cen
o konkurence
o snaha lidí, kteří podnikají, dosáhnout zisku
TRŽNÍ MECHANISMU
- automatické vyrovnávání nabídky a poptávky – snaha trhu dosáhnout N=P
- určí se cena zboží -> pokud je vysoká, kupující nenakupuje -> prodávající je nucen snížit cenu zboží -> kupující začne nakupovat zboží za nižší cenu -> prodávající zvýší cenu
- POPTÁVKA
o Souhrn zboží, které si kupující chtějí koupit za určitou cenu, v určitém čase a místě
o Zákon klesající poptávky – s rostoucí cenou poptávka klesá
- NABÍDKA
o Souhrn zvoží, které prodávající nabízí za určitou cenu, v určitém místě a čase
o Zákon rostoucí nabídky – s rostoucí cenou nabídka roste
- Při střetávání nabídky a poptávky dochází k pohybu cen
o Převyšuje-li poptávka nabídku-> cena stoupá
o Převyšuje-li nabídka poptávku-> cena klesá
- Výrobce, který není schopen obstát v soutěži s ostatními, zaniká
TRH
- místo, kde se poptávka střetává s nabídkou
- dochází ke směně zboží
- dělení trhu:
o z hlediska území – místní, národní, regionální, světový
o z hlediska věcného – trh výrobků a služeb, finanční trh, trh půdy
- účastníci trhu:
o podnik (pro výrobu statků potřebuje materiál, pracovní sílu, prostory, stroje..)
o obyvatelstvo (nakupuje statky a služby, nabízí pracovní sílu)
o stát (jejich činnost je placena ze státního rozpočtu)
- TRH NASYCENÝ: N>P – zboží dostatek
- TRH NENASYCENÝ: N cena regulovaná"
Poznámka
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 28270 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | SŠ |
Počet stran:* | 2 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2012 |
Počet stažení: | 106 |
Velikost souboru: | 10 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x52ec0a90e12b2.zip (10 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.