Obsah
2. | Obecný charakter literatury
|
3.3. | Literární klasicismus
|
Úryvek
"• vydáno 1668 – u nás převažovalo baroko, ve Francii klasicismus
• důraz je kladen na povinnost → hrdina má povinnost vůči společnosti a státu, což je důležitější než jeho osobní život, později tohoto hodně využíval Napoleon (služba v armádě = služba vlasti)
• Francie získává kolonie v Severní Americe a soupeří tam o ně s Anglií, v Evropě soupeří především s Rakouskem a Pruskem
Obecný charakter literatury
Dělení literatury:
• vysoká - tragédie, ódy, didaktické básně, úvahy, eseje
o téma = historické, statečné činy příslušníků urozených vrstev, antické dějiny
o rýmovaný verš
• nízká - komedie, fraška, bajka a satira
o náměty ze soudobé společnosti, nižší vrstvy
Literární směr/sloh dané knihy
Klasicismus
• konec 17. století ve Francii na dvoře Ludvíka XIV. až do 19.století
• klasický = dokonalý (dokonalost vidí v antice)
• šíří se do Evropy, Ruska i Ameriky
1. fáze – barokní klasicismus - baroko x první náznaky klasicismu, historicky baroko
2. fáze – klasicismus (1770-1800) – nástup klasicismu
3. fáze – empír (1800-1830)
• snaží se napodobit antiku, obrací se k antice jako renesance
• nástup 1789-1799 = Velká francouzská revoluce
• Anglie, Francie – neoklasicismus
• snaží se odvrátit od baroka a rokoka (jednoduchost, střídmost)
• v době Napoleona Bonaparteho = empír – naprosto kopíruje antiku, empír (1800-1830)
• prosazování zájmu kolektivu oproti zájmům jedince
• svazuje uměleckou tvorbu a člověka řadou přísných, striktních a neměnných pravidel
• rozkvět – absolutistická monarchie
• odklon od vlivu církve a šlechty, snaha maximalizovat svobodu jednotlivce
• 1776 – nezávislost USA
• inspiračním zdrojem Aristotelovo dílo Poetika
Znaky:
• důraz na racionalismus – vztah ke společnosti, prvky z antiky
• nezobrazuje se intimní život jedinců, vždy vztah ke společnosti
• jednoduchost, střídmost, vyrovnanost, přesnost
• důraz klade na přírodu, umělci chápou umění jako napodobení přírody, což zaručuje pravdu, ze které vychází estetický účinek díla = „je pravdivé, co je krásné“
• příroda chápána jako statická, nadčasová, stálá, odvrhující vše, co je živelné, chaotické, subjektivní
• existuje jediný pohled na skutečnost, svět, a tím pádem jediný způsob uměleckého ztvárnění skutečnosti, z toho vyplývají přesné požadavky na formu a obsah díla inspirované antikou
• racionální, analytické, dogmatické, řídí se pevnými pravidly
• filozofické úvahy o abstraktním pojetí obecně rozšířených nápadů, ideálů a věcí o pravdě, lásce a kráse
• pocit a city potlačeny, rozum v popředí"
Poznámka
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 28332 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | SŠ |
Počet stran:* | 2 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2013 |
Počet stažení: | 339 |
Velikost souboru: | 19 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x52f8dd6b5e844.zip (19 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.