Obsah
4.1 | Naturální ukazatelé objemu produkce
|
4.2 | Hodnotové ukazatele objemu produkce
|
6. | Racionalizační činnost podniku
|
6.1.2 | Vnitropodniková racionalizace
|
Úryvek
„Výrobní činnost podniku, racionalizace
Výroba a reprodukce
Výroba (výrobní činnost) podniku spočívá v přeměně výrobních faktorů tzv. vstupů (input) ve výrobky tzv. výstupy (output). Cílem výroby je uspokojovat reálné potřeby obyvatelstva, výroba se tedy má podřídit potřebám a podnik má vyrábět to, co se žádá. Výroba a nabídka nových výrobků by měla rozvíjet potřeby a požadavky spotřebitelů.
Trvalé uspokojování našich potřeb je jedině možné za předpokladu neustálého procesu obnovy neboli reprodukce výroby, rozdělování a směny.
Prostá reprodukce – opakování výroby na úrovni předchozího období.
Rozšířená reprodukce – růst výroby materiálových statků.
Zúžená reprodukce – pokles výroby materiálových statků.
Struktura výroby
Výroba je členěna na hlavní výrobu (její výrobky tvoří hlavní náplň výroby podniku), vedlejší výrobu (výroba polotovarů, náhradních dílů), doplňkovou výrobu (využití a zpracování odpadu z hlavní a vedlejší výroby, využití volné kapacity) a přidruženou výrobu (obvykle se od předcházejících liší charakterem výroby). Kromě základních výrobních procesů probíhá v podniku řada pomocných procesů (údržba strojů a budov) a obslužných procesů (skladování, doprava, balení, kontrola).
Ukazatele výroby
a) Naturální ukazatele objemu produkce
Objem produkce je vyjádřen množstvím vyrobených výrobků v naturálních (fyzických) jednotkách. Takové vyjadřování objemu produkce je vhodné, neboť dobře vystihuje množství užitných hodnot, avšak jejich použití závisí na stejnorodosti produkce a většinou nepostihuje otázku její kvality a užitečnosti. Výjimkou je přepočet naturálních jednotek na určitý ekvivalent. Typický příklad najdeme v oblasti surovinového průmyslu. Kde různé druhy paliv nebo i stejný druh paliv různé kvality přepočítáváme na tepelné jednotky (joule – J, kilojoule – kJ, megajoule – MJ). Množství paliva lze také vyjádřit v tunách měrného paliva, kde se různé druhy paliv převádějí na uhlí se stanovenou výhřevností 29,3*103 kJ/kg.
b) Hodnotové ukazatele objemu produkce
Hrubá výroba (value of output, Bruttoproduktionswert) je ukazatel celkového výsledku podnikové činnosti. Zahrnuje hodnotu realizované produkce, k níž se připočítává přírůstek nebo z níž se odpočítává úbytek zásob hotových výrobků a nedokončené výroby, který během vykazovaného období nastal. Dále se do tohoto ukazatele započítává hmotný investiční majetek vyrobený v podniku a určený pro vlastní spotřebu (aktivace).
Čistá výroba (value added, Nettoproduktionswert) – ukazatel vlastní zásluhy podniku při vytváření nových hodnot. Čistá výroba podniku je celkový výsledek podnikové činnosti očištěný od všeho, čím k němu přispěli zvenku dodavatelé surovin, energie a různých služeb.“
Vlastnosti
Číslo práce: | 2835 |
---|
Autor: | Adrian W. Šaroch - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 2 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2001 |
Počet stažení: | 727 |
Velikost souboru: | 10 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: aeko_pekx0016.zip (10 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.