Obsah
3. | Charakteristika nabídky a poptávky
|
4. | Subjekty národního hospodářství
|
5. | Ziskový a neziskový sektor
|
8. | Charakteristika podnikatele
|
10. | Vznik a zánik závodu (podniku) |
Úryvek
"Podnikání
Ž Je soustavná, opakovaná činnost, provozovaná na vlastní jméno, vlastní účet, na vlastní zodpovědnost za účelem dosažení zisku
Ž Je vymezeno a upravováno právními normami
Ž Podnikání vymezují 2 zákony:
a) živnostenský zákon
b) nový občanský zákoník (Zákon o obchodních korporacích)
Právní norma → všeobecné pravidlo chování, vydané státem v předepsané formě a vynutitelné státní mocí (např. ústavní zákon – ústava)
Podnik
Ž Soubor hmotných, nehmotných a osobních složek podnikání
» Hmotné složky- budovy, stroje, výrobní zařízení
» Nehmotné složky- značka firmy, licence, software, know-how= nehmotné složky podnikání)
» Osobní složky- schopnost pracovní síly – tzn. pracovní síla = zaměstnanec
Podnikatel → je právně samostatný subjekt, který vyvíjí činnost svým jménem a na vlastní zodpovědnost za účelem dosažení zisku
Podnikavost → umění přijít s něčím novým
Charakteristika trhu
Ž Je to oblast ekonomiky, kde dochází ke směně zboží a služeb mezi ekonomickými subjekty (domácnosti, podniky, stát)
Ž Je to místo, kde se střetává nabídka a poptávka, na základě nabídky a poptávky se utváří cena
Ž Objektem směny je zboží nebo služba, cena se utváří na základě nabídky a poptávky.
Ž Trh může být chápán:
» prostorově – místo, kde se setkává kupující a prodávající
» funkční – trh zboží, práce, peněz,…
Dělení trhu:
1. Z hlediska územního
A. místní trh – zboží typické pro danou oblast (například: Pardubice – perník, Plzeň- pivo, Karlovy Vary – porcelán)
B. národní trh – výrobky typické pro stát – strojírenský průmysl
C. světový trh – výrobce má světový význam (ČR-sportovci – Jágr, Neumannová, Sáblíková, ČR – automobily značky Škoda)
2. Z hlediska množství výrobků na trhu
A. trh dílčí – jednoho výrobku
B. trh agregátní (celkový) – trh všech výrobků
3. Podle předmětu
A. trh zboží a služeb – tržní ceny se řídí dle vztahů nabídky a poptávky. Dělí se na:
• trh spotřebních statků (potraviny, oděvy, obuv)…spotřebovávají se
• trh kapitálových statků (stroje, materiál, budovy)…slouží k další výrobě, zůstávají v podniku
B. trh práce – souhrn nabídky (zaměstnanci) a poptávky po práci (firmy). Cena za práci mzda."
Poznámka
Práce obsahuje grafy o rozsahu cca jedné stránky.
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 30574 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | SŠ |
Počet stran:* | 7 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ano |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2015 |
Počet stažení: | 83 |
Velikost souboru: | 30 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x55ec3f7dc95de.zip (30 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.