Osobnost učitele TV (UTV), její struktura a typologie. Profesiografická analýza činností UTV - funkční činnosti (výchovné, vzdělávací, řídící a organizátorské, plánovací a projektivní, administrativní a ekonomické), nároky na psychickou činnost (obecné, specifické, výkon UTV), nároky na tělesnou zdatnost a výkonnost. Struktura osobnosti UTV - tělovýchovně pedagogická zaměřenost (prestiž UTV, základní cílové orientace, zájem o TV a sport, vztah k dětem), vědomosti (obecné, speciální), pedagogické schopnosti a dovednosti, psychické vlastnosti (pohybové schopnosti a dovednosti, didaktické schopnosti, percepční schopnosti, epresivní a komunikativní schopnosti, organizační schopnosti, mentální a tvůrčí schopnosti, aademické schopnosti). Sciální role UTV, dynamika osobnosti, její rozvoj, typologie osobnosti UTV (klasifikace dle převládajících způsobů distribuce vlivu ve vyučování - autokratické, demokratické, liberální), typologie dle převládajícího způsobu práce s učivem, metodami a formami výuky (tradicionalista, novátor, improvizátor). Podmínky vzdělávání a výchovy ve ŠTV - institucionální podmínky, sociální podmínky, personální podmínky, materiální podmínky, právní podmínky, bezpečnost ve ŠTV (bezpečnostní požadavky nutné z hlediska právní ochrany učitele TV, opatření při úrazu žáka, hlavní faktory ovlivňující bezpečnost (žáci (kázeň a kondice, vědomosti o bezpečnosti, bezpečnostní návyky, úroveň pohybových schopností a dovedností), učitel (organizační schopnosti, kondice, zkušenosti, schopnost anticipace), podmínky (sociální, personální , materiální, hygienické, pracovní), curriculum (respektování bezpečnosti v cílech, volba učiva, použité formy a metody), nejčastější chyby. DiTV jako vědní disciplína a vyuč. PT, její postavení v soustavě věd
tělesná výchova. Didaktika TV (základní prvky DP + vliv prostředí, projekt výchovy a vzdělání, činnosti žáka, didaktické činnosti učitele, podmínky). Výzkumné metody v DŠTV - deskriptivní výzkumný přístup, intervenční výzkumy, uplatnění výsledků v praxi. Projekty výchovy a vzdělávání, pojetí osnov - projekt výchovy a vzdělání, učební plán, učební osnovy – curriculum, cíle TV (vzdělávací cíle, výchovné cíle, zdravotní cíle). Učivo v TV jako prostředek vzdělávání a výchovy, jeho výběr - encyklopedické pojetí učiva, strukturované pojetí, informační modely, operacionální modely, výběr učiva (utilitární výběr, exemplární výběr, fundamentální výběr). TV ve školských systémech do zavedení vyuč. PT do škol a TV jako povinný PT v Čechách (cíle a úkoly TV) - antika, středověk, renesance, J. A. Komenský, raně industriální společnost, filantropisté, herbartismus, zásah TV směrů v 1. ½ 19. st., zavádění TV do škol v českých zemích (Tv jako povinný předmět, Tyršova národní soustava, novorakouská přirozená metoda, vývoj po 2. sv. v.). Ontogenetický vývoj, jeho periodizace
mladší školní věk (somatický vývoj, motorická docilita, psychický vývoj), střední školní věk (somatický vývoj, pohybová výkonnost, motorická docilita, psychický vývoj), starší školní věk (somatický vývoj, pohybová výkonnost, motorická docilita, psychický vývoj. Učení a motorické učení, mechanismy a činitelé mú, fáze, druhy.
"učitel TV → komplex přímých i nepřímých výchovných a vyučovacích činností
- jeden z faktorů účinnosti VVP (vedle žáků, učiva a podmínek)
- objektivní (profesionalita) a subjektivní (osobnost) působení, nelze od sebe oddělit
- → optimální struktura a dynamika profesních dispozic (schopnosti, dovednosti, vědomosti...) a osobních vlastností
normativní přístupy ke studiu osobnosti U
- na základě empirie (pozorování, analýza úspěšných pedagogů)
- → výčet předpokladů, vlastností... ale jedná se o normativně statické pojetí osobnosti, nebere v úvahu dynamiku vývoje osobnosti
charakteristika osobnosti podle aktuálních vnějších projevů, nebo pomocí psychometrických přístupů
profesiografická analýza činností UTV
A. funkční činnosti
3. | řídící a organizátorské
|
4. | plánovací a projektivní
|
5. | administrativní a ekonomické
|
B. nároky na psychickou činnost
obecné - shodné s požadavky kladených na U jiných PT
specifické – odolnost a emoční stabilita – vyplývá z těchto faktů:
- ↑koncentrace a distribuce pozornosti psychické napětí
- přepojování a časté záměny rolí ve VVP
- výuka ž různého věku, s rozdílnými předpoklady
- kombinace diferencovaných přístupů a didaktických stylů
- složité rozhodování o časovém deficitu
- specifická interakce se žáky, kteří jsou v neustálém pohybu
- promyšlená organizace v měnících se situacích
- sociální percepce a adaptabilita"
.
Poznámky z hodin.