Obsah
1. | Lékařská psychologie - úvod
|
2. | Vývoj postojů medicíny k pacientovi
|
3.1. | Autoplastický obraz nemoci
|
3.2. | Problematika bolesti
|
3.3. | Reakce pacienta na nemoc
|
3.5. | Problematika umírání a smrti
|
4. | Psychologie zdravotníka
|
4.1. | Vztah zdravotník – pacient
|
4.2. | Povinnost mlčenlivosti
|
4.4. | Profesionální deformace
|
4.5. | Kritéria psychického zdraví
|
4.6. | Syndrom vyhoření (burn out)
|
4.7. | Iatropatogenie, sorrorigenie
|
4.8. | Prostředí jako léčebný činitel
|
4.10. | Produktivní a neproduktivní chování zdravotníka
|
4.11. | Komunikace s pacientem
|
4.12. | Komunikace s handicapovaným pacientem
|
6. | Psychologie čekárny a zdravotnického zařízení
|
Úryvek
" 3. psychologie pacienta
Pacientem se člověk nerodí, nýbrž stává. Proces, který charakterizuje změnu relativně zdravého člověka v pacienta má svou fyziologickou, patofyziologickou a též psychologickou stránku. Příchodem k lékaři (zdravotníkovi) a odevzdáním se do jeho rukou se v pacientově psychice mnoho odehrává. Tímto se zabývá neustále větší počet výzkumů.
Člověk primárně řeší, zda jít či nejít k lékaři. Jaké faktory o této skutečnosti rozhodují rozdělil např. Zola (1973):
1) do jaké míry je daný člověk znepokojen až vyděšen příznaky nemoci, které se u něj objevily
2) jaké povahy a kvality je tento příznak
3) do jaké míry příznak ohrožuje vzájemný vztah člověka s druhými lidmi, obzvláště s těmi nejbližšími
4) do jaké míry překáží objevení zdravotního problému uskutečnění zamýšlené činnosti, např. dovolené
5) jaké sociální sankce stojí v pozadí dané situace – př. zaměstnavatel hrozí propuštěním, pokud se nebude léčit, bohužel i opak bývá zaznamenáván
3.1 autoplastický obraz nemoci
Každá nemoc má svou :
• objektivní stránku – diagnóza
• subjektivní stránku – tělesné a psychické pocity pacienta
Obě tyto stránky jsou stejně důležité! Lékař má tendenci odhalovat pouze objektivní příznaky, pacient si všímá více subjektivní. I lékař by měl subjektivní stránku brát na vědomí, pracovat s ní jako s reálným činitelem a umět ji využít při práci s pacientem a v diagnostice.
Pacient bývá vůči lékaři (zdravotníkovi) v submisivní pozici, ať má jakékoli společenské postavení.
subjektivní obraz nemoci = autoplastický obraz nemoci
má tyto stránky:
senzitivní – např. bolesti, které pacient pociťuje
emoční – emoce, které pacient v souvislosti s nemocí pociťuje, např. strach, beznaděj, apod.
volní – úsilí odolávat nemoci, bojovat s ní, aktivně spolupracovat se zdravotníkem
racionální a informativní – znalost o nemoci
Výše uvedené stránky nemusí být přítomny všechny.
Zdravotník by se měl vždy zajímat o pacientův autoplastický obraz nemoci. Předejde tím např. prohloubení strachu z dané nemoci. Pokud bude vědět, že se pacient neadekvátně obává, může jej uklidnit, vysvětlit mu, samozřejmě co nejméně odborně, aby byl pro pacienta srozumitelný, že se nemusí obávat, apod.
U řady psychogenních chorob je třeba si uvědomit, proč pacient nemoc potřebuje, např. dítě „utíká“ do nemoci, protože má problémy ve škole nebo dospělý má být propuštěn, nejde zde však o tzv. „hodit se marod“, ale dotyčný opravdu pociťuje příznaky nemoci ovlivněné právě psychikou.
Nemoc může být:
tzv. štítem prestiže pacienta („ Já nejsem neschopný, jsem nemocný“)
zárukou zajištění zájmu lidí, společnosti, odstranění samoty (lze vidět obzvláště u starých lidí, kdy např. volají záchranku k banálním záležitostem jako je říznutí se do prstu a tím se snaží omezit svou samotu)
tzv.kultem – na nemocného jsou všichni hodnější, tolerantnější, a tak mnoho lidí záměrně do nemoci utíká
tzv. ambivalentní prožívání nemoci prožívání protichůdných pocitů– daná nemoc přináší jedinci nejen nepříjemnosti (bolest, omezení pohybu, volnosti, apod.), ale zároveň i výhody (všichni jsou na něj hodní, oddálí se řešení problémů, např.rozvodu, ztráty zaměstnání, apod.)
• podmíněnost autoplastického obrazu nemoci
1) ráz, charakter choroby
- velmi záleží na tom, zda je onemocnění akutní či chronické, vyléčitelné či nevyléčitelné, zda vyžaduje hospitalizaci či nikoli
2) okolnosti, za nichž nemoc probíhá
- problémy, nejistota, kterou nemoc přináší, např. „Kdo se postará o rodinu? Hradí nemoc pojišťovna? Říká doktor pravdu?“, atd
- prostředí v němž se choroba rozvíjí (domácí prostředí je zpravidla příznivější než nemocnice)
- z terapeutického hlediska je vhodná co nejčastější přítomnost rodinných příslušníků, jsou-li vzájemné vztahy v pořádku
- zavinění nemoci – pacient hledá rád viníka nemoci, ať v sobě či v někom jiným. Pokud je zde vlastní zavinění je úsilí o uzdravení viditelně větší než v opačném případě
3) premorbidní osobnost pacienta
- osobnost pacienta před onemocněním, úrazem"
Poznámka
Práce je velmi rozsáhle a kvalitně zpracována. Obsahuje i velmi extenzivní zpracování literatury.
Vlastnosti
Číslo práce: | 7491 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | VŠ |
Počet stran:* | 54 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Nezadáno |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ano |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2005 |
Počet stažení: | 394 |
Velikost souboru: | 85 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
Náhled
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 65 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 59 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 55 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 2,50
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera7491
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 2,50 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.