Seminarky.cz > Seminárky/Referáty > > Móda jako sociologický fenomén

Móda jako sociologický fenomén

Kategorie: Sociologie

Typ práce: Seminárky/referáty

Škola: Univerzita Karlova Filozofická fakulta, Praha 1

Charakteristika: Zápočtová práce k předmětu Úvod do sociologie se zabývá módou jako sociologickým fenoménem moderní společnosti. Práce nejdříve uvádí módu do kontextu sociologie a dále se zabývá jejím historickým vývojem v různých obdobích. Uvádí sociologické aspekty módy a poukazuje i na význam estetické ekonomie, která s módou úzce souvisí.

Obsah

1.
Úvod
2.
Historický vývoj módy
2.1.
Třídní pojetí módy
2.1.1.
Thorstein Veblen
2.1.2.
Georg Simmel
2.1.3.
Pierre Bourdieu
2.2.
Móda v postmoderní společnosti
2.3.
Módní trendy v odívání
3.
Móda a její sociologické aspekty
4.
Estetická ekonomie
5.
Závěr

Úryvek

"1. HISTORICKÝ VÝVOJ MÓDY
Za počátek módy se většinou považuje druhá polovina 17. století, kdy se ve Francii za vlády Ludvíka XIV. zrodil luxusní způsob života. Tehdejší standard dobrého jídla a módy se považuje za jakési měřítko dodnes.
Je ale jasné, že móda existovala v určitém poměru odjakživa. Ve všech dobách a kulturách se vždy objevoval někdo, kdo se nějakým způsobem odívání lišil a vybočoval tak z řady, protože chtěl být elegantní a originální. A v 70. letech 17. století nastal v tomto pojetí zásadní zlom – ve Francii (především v Paříži, která je dodnes považovaná za město módy) se začal rozvíjet módní průmysl založený na trendu střídajících se módních vln v oblékání.
Do té doby se vše nechávalo šít na míru a bylo prakticky nemožné, aby měl někdo stejné šaty jako vy. To zaručovalo stoprocentní originalitu, kterou ale paradoxně nikdo neocenil, protože neexistovala žádná poslední móda, podle které by někdo mohl určit, jestli se jedná o aktuální módní trend nebo věc už totálně „out“.
To vše se změnilo v sedmdesátých letech s příchodem módních návrhářů, značek, ikon a trendů a samozřejmě vlivem žen, které už nechtěly nosit oblečení na míru, ale chtěly naopak vynikat mezi svými kamarádkami a protivnicemi v ovládání těchto módních trendů a nosit šaty a doplňky, které podle určitých hodnot ukazovaly jejich moc a postavení.
S tím souvisí i mnoho dalších změn – například to, že od 17. století začaly ženy projevovat o módu větší zájem než muži, ačkoliv předtím byl jejich pohled na věc vyrovnaný.
Za přelomový rok v oblasti módy můžeme považovat rok 1678, kdy začala éra pravidelného střídání módních sezón. To znamená, že od té doby byl pro každé nadcházející období určen střih i barva, podle něhož se daná kolekce snadno zařadila do určité sezóny, a pro ostatní bylo jednodušší specifikovat, jestli je ten či onen kousek oblečení aktuálním obrazem vývoje módy či nikoliv.

1.1 TŘÍDNÍ POJETÍ MÓDY
Móda a její proměnlivost a vývoj je věcí vkusu, který podle některých sociologů souvisí s jejich společenským postavením. V této části se budu zabývat názory třech významných osobností na tuto problematiku – tedy na pojetí módy v závislosti na společenské pozici."

Poznámka

Katedra andragogiky a personálního řízení.

Vlastnosti

STÁHNOUT PRÁCI

  1. SMS platba (ČR) 45 Kč
  2. Platit kartou 38 Kč
  3. Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
  4. SMS platba (Slovensko) - 1,70€
Důležité informace: Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy najdete zde nebo kontaktujte naší podporu.

Diskuse

TOPlist