Obsah
Úryvek
" Příčiny :
- Lehká mozková dysfunkce ( 50%)
- dědičnost, snížení některých dispozic na základě dědičnosti (20%) – př. nevyhraněné leváct.
- smyslové poruchy – obtíže ve sluchovém a zrakovém vnímání ( zraková a sluchová ostrost neporušena)
- obtíže v jemné motorice, neurózy (7%), nezjištěné příčiny
- poruchy řeči
- smíšené ( LMD + dědičnost) 15%
Dyslexie
Specifická vývojová porucha projevující se neschopností naučit se číst , přestože se dítěti
dostává běžného výukového vedení, že má přiměřenou inteligenci a dostatek podnětů k rozvoji.
Projevy :
- nepozná bezpečně všechna písmena, vzpomíná
- záměna písmen tvarově blízkých
a) zrcadlová b-d, a-e, t-j apod.
b) tvarově podobná m-n, k-h apod.
- zaměňuje zvukově blízké ( párově znělé a neznělé) t-d, š-č apod.
- zaměňuje samohlásky
- problémy v rozlišování tvdých a měkkých slabik di- dy, ti-ty, te tě, ne-ně
- špatné rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek ( i slabik), vynechává nápadně
háčky, čárky nebo píše tam, kam nepatří
- inverze :
a) zaměňuje sled písmen ve slabice šíp – piš, tašky-šátky
b) sled slabik ve slově vidí – diví
c) skoky tkaničky – tky
- vynechávky písmen a slabik( nejčastěji koncovek), celých slov
- přídatky ( vkládá samohlásky, přidává celá slova)
- obtíže v rozkladu vět na slova, slov na slabiky a slabik na hlásky( nedostatek analyticko-
syntetické a diferenciační schopnosti)
Pozn. Do 9 let je nejistota v rozlišování zrcadlových tvarů písmen fyziologická.
Důsledky :
Dochází ke zkreslení textu, uniká smysl přečteného textu, vzniká nechuť ke čtení,
nerozvíjí se slovní zásoba, tzv dvojí čtení ( nejprve potichu, pak celé slovo nahlas),
protahuje koncovky, čte trhaně, zakoktává se, opravuje, vrací se
Výchovný přístup :
- musíme ho povzbuzovat, projevovat důvěru, prosvědčovat, že dokáže obtíže překonat,
ke čtení a psaní dítě nenutíme
- využijeme formy zábavných her a soutěží
- před dítě klademe reálné cíle, nároky zvyšujeme pozvolna, respektujeme osobní
pracovní tempo
- povzbudivá klasifikace, pochvaly za sebemenší úspěch, snahu
- nevyvolávat dítě k hlasitému čtení před třídou ( 1-2 věty), zachovávat zásadu méně
a častěji
Pomůcky : čtecí okénko, bzučák ( délka slabik), speciální texty
Dysgrafie
Vývojová porucha učení, která se projevuje sníženou schopností naučit se psát.
- nedovede napodobit tvary písmen, nepamatuje si je, zrcadlově obrací, při psaní se zaráží,
opravuje se
- písmo je těžkopádné, roztřesené, neobratné
- písemný projev působí neuspořádaně, neúhledně, nečitelně"
Poznámka
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 29584 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | SŠ |
Počet stran:* | 2 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2014 |
Počet stažení: | 328 |
Velikost souboru: | 10 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x541293711334b.zip (10 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.