Obsah
1.Umělecké vypravování, umělecký styl – jeho prostředky
1.10 | Charakterizační postup
|
2. | Souvětí souřadné a podřadné
|
2.3. | Druhy vedlejších vět
|
3. | Tvoření slov v češtině, individuální slovní zásoba
|
4. | Stylistika jako obor jazykovědy
|
4.1 | Jazykověda = lingvistika
|
5. | Jazykové funkční styly, jazykové prostředky stylu uměleckého
|
5.1 | Styl prostě sdělovací
|
6. | Charakteristika, její prostředky, využití v uměleckých textech
|
6.1 | Útvar slohového postupu charakterizačního
|
7. | Jazykové vrstvy národního jazyka a jejich využití
|
7.1 | Spisovná čeština - hovorová čeština
|
7.2.3 | Sociální diferenciace češtiny
|
8. | Jazyková a obsahová stránka projevu; útvary stylu řečnického
|
8.2 | Řečnické umění = rétorika
|
8.3 | Útvary stylu řečnického – projev, proslov, přednáška
|
8.4 | Zvuková stránka řečnických projevů
|
9. | Vývoj českého jazyka jako jednoho ze slovanských jazyků
|
9.1 | Nápadné shody ve slovanských jazycích
|
10. | Zásady českého pravopisu, jejich praktické využití
|
10.3 | Pravidla měkkého a tvrdého i/y v kořenech slov
|
10.4 | Psaní i / y v předponách a příponách
|
10.5 | Psaní i / y v koncovkách
|
10.6 | Skupiny bě, vě, mě - bje, vje, mně, pě
|
10.8 | Předložky z/ze, s/se
|
10.9 | Předpony s-, z-, vz-
|
10.10 | Psaní souhlásek ve skupinách
|
10.11 | Psaní velkých písmen
|
10.12 | Hranice slov v písmu
|
10.14 | Psaní slov přejatých
|
10.15 | Členící znaménko čárka
|
11. | Publicistický styl, útvary a jeho užití
|
11.3.1 | Záhlaví a slogan, 1.řádek pod záhlavím
|
11.3.3 | Obrazový materiál a inzerce
|
11.5 | Útvary publicistického stylu
|
11.5.1 | Zpravodajství, úvodník, článek
|
11.5.2 | Komentář, sloupek, causerie
|
11.5.3 | Referát, reportáž, fejeton
|
11.5.4 | Interview, odborná diskuse
|
12. | Zvláštnosti jazyka v dramatu, slova citově zabarvená; řeč přímá, polopřímá, nepřímá
|
12.2 | Slova citově zabarvená
|
12.2.1 | Familiární, dětská, hypokoristika, vulgární,
|
12.2.2 | Eufemismy, zveličená, zhrubělá, dysfemismy
|
13. | Prostěsdělovací styl, postupy, útvary a jejich využití; administrativní styl
|
13.2.1 | Tiskopisy, dotazník
|
13.2.2 | Anketa, testy, jízdní řády
|
13.3.1 | Telefonní styk, přivítání
|
13.3.2 | Představování, omluvy
|
13.3.3 | Odmítnutí, vyjadřování soustrasti
|
13.3.4 | Referát, diskuse, polemika
|
13.4.1 | Usnesení, zápis z jednání, protokol
|
13.5 | Administrativní styl, jeho znaky a jazyk
|
13.5.3 | Paměti, biografie, deník, vzpomínky
|
14. | Specifické jazykové a stylistické prostředky umělecké literatury
|
14.2 | Lexikální prostředky
|
14.3 | Syntaktické prostředky
|
15. | Současná spisovná čeština, jazyková norma a kodifikace, jazyková kultura
|
15.6 | Integrace (sjednocování)
|
15.7 | Stylové posuny v současné češtině
|
15.8 | Norma a kodifikace – norma, jazyk, jazyková norma, kodifikace
|
15.9 | Jazyková kultura - požadavky
|
Úryvek
"11. Publicistický styl, útvary a jeho užití
= styl sdělovacích prostředků
zázemí pro společenský kontakt, pomáhají při rozhodování, přinášejí zábavu
- v denním periodickém tisku a útvarech řečnického stylu
požadavky: aktuálnost, působivost a obecná přístupnost, přesvědčivost
kompozice: logická výstavba - systém obrácené pyramidy
- v čele nejdůležitější informace, pak doplňující fakta
podtržený úvod
chronologický postup
různý úhel pohledu
stálé prvky novin:
záhlaví - název novin, ustálená grafická podoba
slogan - doprovází záhlaví
1.řádek pod záhlavím - datum, den, číslo, ročník
rubriky - ustálené typy článků (pro ženy, věda, kultura)
tiráž - technické a vydavatelské údaje na konci novin
obrazový materiál
inzerce
jazyk: nepřehánět užívání adjektiv a příslovcí
aktualizace - jazyk působí novostí, neobvyklostí, upoutá pozornost
titulky - živé, konkrétní, graficky odlišené
popisky - stručné, výstižné
útvary publicistického stylu
- zpravodajství: zdroj informací
- nevelký rozsah, bez citového zabarvení
- jednoduché jazykové prostředky, tendence k standardním obratům
- přitažlivé titulky
- úvodník: nejdůležitější aktuální informace, hlavní téma
- oficiální, klidný ráz, vyjadřuje oficiální stanovisko
- na čelní straně novin
- mírné využití jazykových prostředků
- článek: podstatou je zpráva nebo komentář
- má nejen informovat, ale i vzbudit pozornost, zájem, přesvědčit
- komentář: autor vyjadřuje názor, zaujímá stanovisko k problému
- čtenář si poté udělá vlastní názor
- osobní styl novináře, umění nesouhlasu, argumentace
- styl pestrý, citově zabarvený, působivé a účinné jazykové prostředky
- sloupek: vtipná úvaha v jednom sloupci
- vytříbený styl, na první straně novin
- causerie /kózrí/: vtipná novinářská úvaha o problému
- lehčí tón, duchaplnost, aktuálnost, zábavnost, někdy forma rozmluvy
- referát: průběh jednání, akce, sportovní akce
- věcnost, hodnocení, ustálená slovní spojení, i citové zabarvení
- reportáž: informuje o zajímavých místech, provozech na základě přímého styku s nimi
- podmínka - očité svědectví autora
- názorná představa prostředí, události = přímý přenos
- živé a zajímavé vylíčení skutečné události
- popisný postup
- fejeton: drobná zajímavá aktuální témata všedního denního života v novém světle, pohledu
- zábavný, ironický nebo humorný tón
- vtipné, duchaplné s cílem kritizovat + vyvolat okamžitou reakci a odezvu
- má vyvrcholení = pointu"
Poznámka
Práce je psaná formou odrážek. Práce zpracovává jen otázky z gramatiky a slohu.
Vlastnosti
Číslo práce: | 20101 |
---|
Autor: | justapolis - |
Typ školy: | SŠ |
Počet stran:* | 22 |
Formát: | Nezadáno |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2010 |
Počet stažení: | 3 |
Velikost souboru: | 37 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
-
SMS platba (ČR) 45 Kč
Platba prostřednictvím brány mobilního operátora. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
V případě potíží s realizací platby se neváhejte obrátit na infolinku poskytovatele služby, společnost Advanced Telecom Services s.r.o., na čísle +420 776 999 199
Nápověda pro zákazníky Telefónica O2:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Telefónica O2 a klikněte na POTVRDIT.
- Zobrazí se Vám informace, že SMS byla odeslána.
- Na mobilní telefon Vám bude doručena SMS zpráva s odkazem.
- Klikněte na odkaz v SMS zprávě, budete propojeni na platební bránu společnosti Telefónica O2. Zde potvrďte platbu.
- Na internetu se zobrazí výsledek proběhlé platby.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „O2 platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky Vodafone:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora Vodafone a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na Vodafone portál.
- Potvrďte Vaše mobilní číslo kliknutím na DALŠÍ. .
- Na Váš mobilní telefon přijde SMS zpráva s kódem.
- Zadejte tento kód do formuláře, klikněte na OK.
- Objeví se Vám údaje o platbě, kterou potvrďte kliknutím na POKRAČOVAT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-peněženka“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
Nápověda pro zákazníky T-mobile:
- Vyplňte Vaše číslo na mobil, zvolte jako operátora T-mobile a klikněte na POTVRDIT.
- Dojde k přesměrování na T-mobile portál, potvrďte zde svůj souhlas s podmínkami platby.
- Pokud máte na T-zones účet, přihlaste se a pokračujte bodem 7.
- Pokud účet na T-zones nemáte, vepište do formuláře svoje mobilní číslo a klikněte na ODESLAT ČÍSLO.
- Přijde Vám SMS zpráva s kódem.
- Vepište kód jako heslo do formuláře a klikněte na PŘIHLÁSIT.
- Objeví se Vám údaje o platbě, které potvrďte kliknutím na tlačítko ZAPLATIT.
- V té chvíli proběhne platba, o jejímž výsledku Vás informuje došlá SMS zpráva.
Pro úspěšnou realizaci platby je nutné mít aktivní službu „M-platba“. Služba je většinou aktivní automaticky, takže není třeba nejdřív nic aktivovat.
-
Platit kartou 38 Kč
Platba kartou. Pro započetí platebního procesu prosím vyplňte kontrolní kód a stiskněte tlačítko "Zaplatit"
Po proběhnutí platby budete přesměrováni zpět na tuto stránku, kde najdete odkaz ke stažení práce.
Po odeslání kontrolního kódu budete přesměrováni do platební brány ČSOB, kde zadáte údaje potřebné pro platbu. Platbu dokončíte stisknutím tlačítka "ZAPLATIT".
Akceptované karty: VISA, VISA Electron, V PAY, MasterCard, Maestro.
-
Koupit za kredity - 35 Kč >>> ZVÝHODNĚNÁ CENA!
-
SMS platba (Slovensko) - 1,70
Stahovací kód k této práci získáte do několika minut se službou mobilního operátora Premium Rate SMS.
Zašlete SMS zprávu ve tvaru:
SEMmezera20101
- na telefonní číslo: 8877
Cena jedné SMS je 1,70 včetně DPH.
Pro využití SMS platby je třeba mít aktivovanou službu Premium Rate SMS.
Službu technicky zajišťuje Advanced Telecom Services, s. r. o.
SMS musí být ve formátu TEXT, bez diakritiky a bez formátování (tj. základní velikost a typ písma). Stahovací kód je
použitelný pouze pro tuto práci a je platný až do uzavření okna internetového prohlížeče.
Stahovací kód přijde obratem na mobil, je platný 24 hodin a lze jej zadat celkem dvakrát.
Důležité informace:
Provedením mobilní platby, odesláním SMS, platbou kredity, platbou kartou nebo převodem z účtu souhlasíte s
Podmínkami stahování.
Veškeré informace o platbách si můžete
přečíst zde.
Máte při placení nebo stahování práce problém? Odpovědi na časté problémy
najdete zde nebo kontaktujte
naší podporu.