Obsah
6.4. | Motivace a vedení lidí
|
Úryvek
"Pojetí managementu
1. management (řízení) je usměrňování činností a výrobních faktorů tak, aby byly zajištěny všechny činnosti podniku a dosaženo určitých cílů
2. management (vedení) je skupina řídících pracovníků
3. management je vědná disciplína, která vychází z praxe, využívá poznatky dalších vědních disciplín - ekonomiky, matematiky, psychologie, statistiky, sociologie, …
Manažer
- manažerská profese vznikala postupně:
1. etapa - původní drobný podnikatel byl vlastníkem, řídícím pracovníkem i výkonným pracovníkem
2. etapa - vlastníci si ponechali jen řídící činnosti, výkonné činnosti přenechali zaměstnancům
3. etapa - vlastníci přenechali i řídící činnost, přenechali je manažerům
Manažerské úrovně
1. vrcholoví (= top) manažeři
- např. ředitelé, jejich náměstci, prezidenti společností
- nejvýše postavení řídící pracovníci
- zabývají se koncepčním dlouhodobým řízením
- někdy mají podíl na společnosti (vlastní část akcií), jsou částečně vlastníky
2. střední manažeři
- např. vedoucí závodů, provozů, odborných útvarů
- jejich úkolem je řídit svěřený útvar
3. nižší manažeři (= manažeři první linie)
- např. mistři, vedoucí, kteří jsou přímo nadřízení jednotlivým zaměstnancům
- jejich úkolem je přidělovat práci zaměstnancům, kontrolovat jejich výkony, řešit aktuální problémy
- zabývají se operativním krátkodobým řízením
Manažerské dovednosti
1. komunikační - nutné k chápání ostatních lidí a k jednání s nimi
2. technické - schopnost rozumět práci po technické stránce, využívat technických dovedností manažerů nižší úrovně (např. práce na PC, řízení auta, …)
3. koncepční - představivost, analytické myšlení
- některé manažerské dovednosti jsou získané (vzděláním, praxí), jiné jsou vrozené
- každý manažer využívá všechny dovednosti, jejich podíl je rozdílný podle manažerských úrovní (technické dovednosti jsou nejdůležitější pro nižší manažery, zatímco pro vrcholové manažery mají největší důležitost koncepční dovednosti)
Strategie podniku
= vize
- vyjadřuje záměry činnosti podniku
Základní typy podnikatelských strategií:
1. ofenzivní strategie (= strategie prvního na trhu = strategie vůdce)
- podnik se snaží dosáhnout vedoucího postavení na trhu, chce být na trhu dříve než ostatní
- tato strategie je založena na špičkových výrobcích a nových technologiích; je spojena s výzkumem a vývojem - vysoké náklady
- v případě úspěchu podnik realizuje vysoký zisk
- tato strategie je spojena s velkým rizikem
- orientace na velmi bohaté zákazníky
2. mírně ofenzivní strategie
- jde o strategie druhé nejlepšího na trhu (= vyzyvatel)
- je založena na schopnosti pružně reagovat a přizpůsobovat se změnám, které již na trhu nastaly
- podnik čerpá z chyb prvního na trhu
3. defenzivní strategie
- soustřeďuje se na udržení pozice na trhu pomocí nízkých nákladů a cen (= následovatel)
4. zůstatková strategie
- zaměřuje se na přežití (= troškař)
- podnik kopíruje novější výrobky, imituje je, používá levné materiály
- orientace na kupující nejnižších příjmových skupin"
Poznámka
Práce obsahuje schémata o rozsahu cca 2 stran.
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 28860 |
---|
Autor: | gezic - gezic na seznam.cz |
Typ školy: | SŠ |
Počet stran:* | 8 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ano |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2014 |
Počet stažení: | 106 |
Velikost souboru: | 23 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x535ebfca9b45b.zip (23 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.