Trh, tržní hospodářství
Kategorie: Ekonomie
Typ práce: Maturitní otázky
Škola: Gymnázium a obchodní akademie Mariánské Lázně, příspěvková organizace, Mariánské Lázně
Charakteristika: Maturitní otázka popisuje vznik, podstatu a subjekty trhu, poté trh rozčleňuje podle předmětu koupě a prodeje a podle územního hlediska. Detailně analyzuje základní prvky trhu - poptávku, nabídku, cenu a konkurenci. Nakonec vysvětluje, jaká je funkce trhu v hospodářství, charakterizuje tržní ekonomický systém a ukazuje úlohu státu v tržním ekonomickém systému.
Obsah
2. | Podstata a subjekty trhu
|
5. | Funkce trhu v hospodářství
|
6. | Charakteristika tržního ekonomického systému
|
7. | Úloha státu v tržním ekonomickém systému |
Úryvek
"Vznik trhu
- v prvních zvykových ekonomických systémech převládaly statky a služby pro vlastní spotřebu, směna byla nahodilá a měla podobu výměny zboží za zboží = barterová směna
- postupem času rostly lidské potřeby, výrazně se změnil i poměr mezi statky určenými pro sebe a pro trh
- v současné době množství vyrobených statků určených ke změně značně převyšuje množství statků vyráběných k osobní spotřebě
- => význam trhu s časem roste
- s vývojem trhu souvisí i vývoj peněz
Podstata a subjekty trhu
Podstata:
- trh = místo, kde se střetává nabídka a poptávka
- zboží = statky a služby určené k prodeji
Subjekty:
- podniky
- domácnosti - provádí výkony malého rozsahu, které jsou určeny pro zajištění života členů domácnosti
- stát
Členění trhu
a) podle předmětu koupě a prodeje:
1. trh práce - střet nabídky práce a poptávky po práci
2. finanční trh - trh se všemi formami peněz
3. trh přírodních zdrojů - především půda
4. trh zboží - střet nabídky zboží a poptávky po zboží
I. dílčí
• nabídka a poptávka 1 druhu zboží
• abstraktní trh, umožňuje zkoumání nabídky a poptávky
II. agregátní
• všechny druhy zboží
• reálný trh
b) územní hledisko:
1. trh místní - nabízejí se speciální výrobky
2. trh národní - v rámci státu
3. trh světový - souvisí s rozvojem mezinárodní dělby práce
Základní prvku trhu
1. Poptávka (Demand)
= množství zboží, které jsou kupující ochotní za určitou cenu koupit
- rozlišuje se:
individuální poptávka - poptávka 1 kupujícího po určitém zboží
dílčí poptávka - součet individuálních poptávek (poptávka všech kupujících z určitého státu po určitém zboží)
agregátní (celková) poptávka - poptávka všech kupujících z určitého sátu po veškerém zboží
- na trhu platí zákon poptávky - s rostoucí cenou klesá poptávka po zboží
faktory, které ovlivňují poptávku:
1. cena = faktor, který způsobuje pohyb po poptávkové křivce (křivka se nemění)
2. demografické změny - počet a struktura kupujících
3. změny velikosti důchodu (= příjmů) - mzdy a platy zaměstnanců
4. změny v preferencích - móda, zvyky, zájmy
5. změny cen jiných zboží
a) substitutů = jiné zboží, které může nahradit sledované zboží (náhradní výrobek)
b) komplementů = jiné zboží, které doplňuje sledované zboží
faktory 2 + 3 + 4 + 5 způsobují posun celé poptávkové křivky"
Poznámka
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 29154 |
---|
Autor: | gezic - gezic na seznam.cz |
Typ školy: | SŠ |
Počet stran:* | 5 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2014 |
Počet stažení: | 109 |
Velikost souboru: | 13 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x53bbfc6b249ca.zip (13 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.
Diskuse