Obsah
6. | Vztah pedagogiky k jiným vědám
|
7. | Základní pedagogické pojmy
|
8. | Podmínky vývoje člověka
|
9. | Názory na úlohu výchovy |
Úryvek
"Předmět pedagogiky
předmětem je výchova – záměrné, cílevědomé působení, které se projevuje formováním osobnosti
výchova je společenský, dlouhodobý jev, je historicky a společensky podmíněn
dochází při ní k socializaci
rozlišujeme:
výchova v širším smyslu – veškeré cílevědomé působení na člověka
výchova v užším smyslu – vytváření mravních, rozumových, estetických a pracovních schopností, dovedností a návyků
Funkce pedagogiky
poznávací – poznat podstatu, zákonitosti a vlastnosti pedagogických jevů a procesů, jejich vzájemné vztahy a směry vývoje
praktické – využití v praxi
prognostické – naznačuje řešení otázek výchovy, zpracovává studie, projekty (školská politika státu)
Prameny pedagogiky
a.) díla pedagogických myslitelů, pedagogické dokumenty
vývoj výchovných a vzdělávacích institucí
literární díla
zákony, směrnice, instrukce, programy politických stran
učební plány, osnovy, učebnice, pomůcky, školná řády, třídní výkazy, třídní knihy, kroniky, záznamy o prospěchu apod.
spisy pedagogů, vědců, politiků, kulturních činitelů
pedagogický tisk
monografie o ped.myslitelích, pedagogických problémech, o různých typech škol a výchovně vzdělávacích institucích
b.) současná výchovná praxe
umožňuje zjišťovat vztahy mezi cíli výchovy, prostředky a získanými výsledky
c.)pedagogický experiment
ověřuje hypotézy
Historický vývoj pedagogiky
1. starověk – Řecko, Řím
- pedagogika součástí filozofie (Sokrates, Aristoteles, Platón)
- formulovali zásady výchovy a snažili se vytvořit ideál výchovy
2. středověk
- výchova ovlivněna náboženstvím
3. období humanismu a renesance – 15. – 16. Stol.
- Zájem se přesunuje k reálnému pozemskému životu, snaží se o návrat k hodnotám antické kultury
- Vyšší vzdělání určeno privilegovaným vrstvám
4. 17. - 19. stol.
- F. Bacon, R. Descartes, J. Locke – zdůrazňovali význam lidské osobnosti a jejího rozvoje
- J.J.Rousseau, J.J.Pestalozzi, J.A.Komenský – položili základ moderního systému o výchově
5. 19. Století
- Období rozvoje průmyslu a techniky, vyšší požadavky na vzdělání
- Pedagogika se začíná vyvíjet jako samostatný obor
- Vznikají specializované instituce
6. Současnost
- Podstatou výchovy je předávání zkušeností z generace na generaci
- Výchova a vzdělání je postavena na principech demokratičnosti a humanismu"
Poznámka
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 29548 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | SŠ |
Počet stran:* | 5 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2014 |
Počet stažení: | 1006 |
Velikost souboru: | 14 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x540fe0e98e403.zip (14 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.