Obsah
1. | Základní didaktické pojmy
|
Úryvek
"Vzdělávání a jeho pojetí v historii a současnosti / vývoj koncepcí/
Vzdělání je historickou kategoií, jeho cíle a obsah byly určovány na základě
společenského vývoje.
a/ prvotní výchova a vzdělávání / prvobytně pospolná společnost/ se uskutečňovaly
v pracovním procesu( učení nápodobou). Postupně si vývoj společnosti vynutil zřizování
institucí, které vzdělávání zprostředkovaly.
b/ starověk – antika / starověké Athény/
univerzální vzdělání – zahrnovalo veškeré poznatky té doby, kalokagatia – harmonie
tělesná a duševní, zdůrazňovala se přiměřenost, všestrannost, opomíjena tělesná práce,
vytváří se trivium a kvadrivium, pro svobodné občany
c/ středověk – feudální společnost 4.-13.stol.
obsah vzdělání podřízen náboženství, nejdůležitější je náboženská a mravní výchova (ostatní potlačeny), latina, scholastika( memorování), přísná kázeň, tělesné tresty, oslovská lavice
d/ 14.-15.stol.
období renesance a humanismu, rozvoj vědy, techniky, zámořské objevy – koncepce
humanitního vzdělání, snaha o návrat k hodnotám antické kultury / filosofie, dějiny,
umění/, studium latiny,řečtiny, vznik městských škol
e/ 16.-17.stol.
rozvoj věd, zvláště přírodních; potřeba reálného vzdělání, které má vztah
k reálnému životu; víra v sílu lidského rozumu; vzdělání mělo charakter encyklopedický
f/ přelom 18. -19 stol.
objevují se 2 zásadní koncepce ( proudy ve vzdělání)
1. materiální vzdělání – cíl: co největší množství důlež. poznatků pro život nevýhody : nebyla stanovena kritéria pro výběr obsahu, přetěžování žáků
2. formální vzdělání – cíl: rozvíjení určitých stránek osobnosti člověka, zejména myšlenkových procesů a rozum. schopností,
staví na názoru, že poznatky rychle zastarávají, zapomínají
se a je těžké stanovit, které jsou pro život důležité
nevýhody: podceňování obsahu, odtržení teorie od praxe
g/ současná koncepce – zahrnuje obsahovou a formální stránku vzdělání, člověk má získat
určitý vědomostní základ a současně si osvojit příslušné dovednosti,
- myšlenkové operace,metody poznání – celoživotní vzdělávání.
Snaha o celoživotní vzdělávání ( vzdělávání zastarává a je třeba
inovovat)
U nás se o vytvoření nové koncepce obsahu vzdělání pokusil
v 50.letech Otokar Chlup- formuloval koncepci základního učiva,
vše podstatné pro formování těla i ducha.Při výběru obsahu musí
respektována:
1. vědecký pokrok společnosti
2. vědecká správnost – vědecky podložené informace
3. kritérium věkových a individuálních zvláštností žáků /přimě
řenost požadavků na žáka/ "
Poznámka
PRÁCE BYLA UVOLNĚNA BEZ NÁROKU NA HONORÁŘ
Vlastnosti
Číslo práce: | 29549 |
---|
Autor: | - |
Typ školy: | SŠ |
Počet stran:* | 7 |
Formát: | MS Word |
Odrážky: | Ano |
Obrázky/grafy/schémata/tabulky: | Ne |
Použitá literatura: | Ne |
Jazyk: | čeština |
Rok výroby: | 2014 |
Počet stažení: | 201 |
Velikost souboru: | 20 KiB |
* Počet stran je vyčíslen ve standardu portálu a může se tedy lišit od reálného počtu stran. |
STÁHNOUT PRÁCI
Práci nyní můžete stáhnout kliknutím na odkazy níže.
Zabalený formát ZIP: x540fe15c2b024.zip (20 kB)
Nezabalený formát:
Práce do 2 stránek a práce uvolněné zdarma (na žádost autorů nebo z popudu týmu) jsou volně ke stažení.